From D-Day to V-Day

Září 1944

9. září 1944 - Den D + 95

Průzkumné hlídky ze svazku II. kanadského sboru vyslané podél pobřeží vstoupily do Ostend a Nieuport, zatímco 4. kanadská obrněná divize překročila jihovýchodně od Brug i přes silný nepřátelský odpor kanál Ghent – Brugy.

Britská „Gardová obrněná“ z uskupení XXX. britského sboru, posílená o Královskou holandskou skupinu (Royal Netherlands Group), rozšířila po tuhém boji předmostí v Beeringen, zatímco 50. britská pěší divize pomalu rozšiřovala předmostí v Gheel. 11. britská obrněná divize mezitím postupovala na pravém křídle sboru.

113. jízdní mechanizovaná skupina ze svazku amerického XIX. sboru vstoupila nedaleko Maastrichtu do Holandska. Zbytek sboru zatím stál v pozicích připraven k útoku. Jednotky 30. pěší divize se soustřeďovaly nedaleko Tongres. „První pěší“ z uskupení amerického VII. sboru překročila řeku Másu v Lutychu a postupovala na severním křídle sboru východním směrem. Mezitím 3. obrněná divize směřovala k Verviers. Tanky bojového uskupení B a připojené jednotky od 9. pěší divize vnikly do Limbourgu.

Předsunuté jednotky 90. pěší divize od amerického XX. sboru postupovaly na severovýchod a dorazily do blízkosti Fontoy a Neufchef. Později byly asi deset kilometrů od Thionville. 2. pěší pluk od „Páté pěší“, podporovaný taktickou tankovou skupinou od bojového uskupení A ze svazku 7. obrněné divize pokračoval v útoku západně od Mét, avšak bez znatelného úspěchu. 5. pěší divize udržovala své malé předmostí u Dornot vystavena neutuchajícímu tlaku nepřítele, nebyla ale schopná jej rozšířit a upevnit. Velitel amerického XII. sboru vydal rozkaz k útoku na jižním křídle, který měl vést 11. pěší pluk. Němci pokračovali v protiútocích na pozice 80. pěší divize, zatímco „Třicátá pátá pěší“ se přesunovala na linii, ze které měla zahájit útok naplánovaný na 11. září 1944. 2. jízdní mechanizovaná skupina postupovala podél řeky Madon ve snaze obsadit mosty přes řeku Moselu mezi Gripportem a Flavigny, kde měla přejít řeku „Třicátá pátá pěší“.

II. francouzský sbor z uskupení „jihofrancouzské“ 7. armády pokračoval v postupu směrem na Dijon. Jeho části dosáhly pozice asi na půl cesty mezi Beaune a Dijon. Úderné oddíly 45. pěší divize překonaly obranu v Baume a divize mohla díky tomu postupovat k silniční křižovatce směrem na Villersexel. Jednotky 3. a 36. pěší divize mezitím překročily řeku Ognon. Oddíly FFI operující v oblasti I. francouzského sboru obsadily Séez, důležitý komunikační uzel ležící jihozápadně od průsmyku St Bernard.

Stíhací Spitfire od 310. a 312. squadrony RAF se v průběhu 9. září 1944 zúčastnily operace Ramrod s pořadovým číslem 1267, během které se Spojenci snažili zjistit rozmístění základen raket V-2 v oblasti mezi holandskými městy Hook a Rotterdam. „V-dvojky“ přestavovaly skutečnou hrozbu, proti které nebyla prakticky žádná obrana. Pokud se raketu nepodařilo zničit na zemi, po jejím odpálení byla již prakticky nezničitelná. Den předtím dopadly na Londýn první rakety V-2. Hitlerovy zbraně odvety zasáhnou Velkou Británii do konce války ještě nesčetněkrát. Ve vzduchu byly toho dne také tři Liberatory od 311. squadrony RAF.

Československá samostatná obrněná brigáda (ČSOB) měla ve výzbroji kromě britských Cromwellů také americké tanky Sherman „Firefly“ verze IC a IC Hybrid. Shermany sloužily u tankových praporů a brigádní štábní roty. Šlo o stroje vyrobené v USA jako Sherman verze M4. Ve Velké Británii byly tanky vybaveny britským sedmnáctiliberním protitankovým kanónem (ráže 76,2 mm). Do vlasti však s nimi českoslovenští tankisté nepřijeli, neboť ještě na počátku května 1945 byly Shermany nahrazeny mohutnými britskými tanky typu Challenger Mk I. Oproti Cromwellům měly tankové prapory z uskupení ČSOB Shermanů jen několik kusů.



zpět na září 1944